Schimbul şi vulcanizarea roţilor

Vezi subiectul anterior Vezi subiectul urmator In jos

Schimbul şi vulcanizarea roţilor

Mesaj  Adrian la data de Mar Ian 18, 2011 12:06 am

Schimbul şi vulcanizarea roţilor
Definiţii:
Pneu :ansamblu rezistent şi elastic, cu care se echipează roţile autovehiculelor, cu rol de a micşora sarcina dinamică pe roată, de a reduce presiunea specifică roţii şi de a mări aderenţa la drum.
Pneul poate fi construit din:
· anvelopă, cameră de aer, bandă de jantă;
· anvelopă, cameră de aer;
· anvelopă.
Janta: partea metalică a roţii autovehiculului, pe care se montează pneul; corpul metalic, care închide spaţiul dintre taloanele anvelopei.

Operaţiuni:
Se stabileşte şi se fixează locul pe care urmează să se efectueze operaţia de demontare/montare a roţilor şi se slăbesc şuruburile/piuliţele roţilor ce urmează a fi demontate.

Ridicarea/coborâreavehiculului pe cric:
Înainte de ridicarea vehiculului, se verifică aşezarea acestuia pe un teren solid şi plan. Cricurile folosite vor avea inscripţionată sarcina maximă şi vor fi în stare bună de funcţionare. Şurubul-ventil de descărcare, a cricului, trebuie să fie binestrâns.
Pe cric trebuie să se aplice un material, pentru protecţia caroseriei vehiculului ridicat, în zona de contact (tampon de cauciuc). Cricul se pozitionează pe o suprafaţă ferma şi orizontală, după care se asigură autovehiculul:
· se pune maneta de viteze în
· se trage frâna de siguranţă (de mână);
· se pun pene la roţi împotriva rulării.
Folosind levierul, se pompeaza, până când braţul se apropie de punctul, în care se doreşte ridicarea. Se verifică din nou poziţia cricului, astfel încât, să se poata efectua ridicarea vehiculului corect şi în siguranţă.
După ce vehiculul a fost ridicat, acesta se asigură cu cel putin o capră pusă dedesubt. Se interzice cu desăvârşire sprijinirea pe obiecte sau materiale improvizate(lăzi, căramizi, recipienţi, etc). După terminarea lucrului, se aduce roata, se montează şi se apropie toate şuruburile/piulitele acesteia. Numai după apropierea şuruburilor/piuliţelor, se poate îndepărta capra ajutătoare. Se coboară cricul, prin rotirea uşoara a şurubului-ventil de descărcare cu ajutorul levierului. Viteza de coborâre se controlează prin rotirea, mai mult sau mai puţin a şurubului.

Ridicarea/coborâreavehiculului pe platforma elevator:
Se slăbesc şuruburile/piuliţele roţii.
Se poziţionează tampoanele de ridicare, pe punctele indicate de fabricantul vehiculului, sau în cele mai sigure puncte, în care nu se deteriorează caroseria.
Se ridică platforma, apăsând pe pedala corespunzătoare, urmărind cu atenţie ca vehiculul să rămână tot timpul în poziţie orizontală. Se ţine pedala apasată,până la trecerea platformei pe siguranţa mecanică.
La coborârea platformei, se apasă cealaltă pedală, care eliberează sistemul mecanic de siguranţă, numai după ce au fost avertizate persoanele din vecinătate.
Urcarea sau coborârea vehiculului pe/de pe platformă se va face numai după ce lucrătorii din jur au fost avertizaţi referitor la manevra ce se execută.
Lucrătorul,care deserveşte platforma, verifică cu atenţie poziţionarea corectă, centrală avehiculului.

Ridicarea/ coborârea autovehiculului pe/de pe elevatorul cu coloane:
Elevatoarele se află sub incidenţa ISCIR şi vor fi în stare bună de funcţionare şi întermenul de verificare prevăzut.
Urcarea sau coborârea vehiculului pe/de pe elevator se va face numai după ce lucrătorii din jur au fost avertizaţi referitor la manevra ce se execută.
Lucratorul,care deserveşte elevatorul, verifică cu atenţie poziţionarea corectă, centrală a autovehiculului.
Se poziţionează braţele elevatorului, sub autovehicul în zona punctelor desuspendare, prevăzute de constructor.
Intrarea autovehiculului pe elevator se face numai cu faţa.
Se interzice ridicarea autoturismului folosind doar o coloană sau un braţ al uneicoloane.
Nu este admisă elevarea unui autovehicul a cărui sarcină este mai mare decât sarcina maximă admisă a elevatorului şiînscrisă pe una din coloanele acestuia.

Demontarea roţilor înţepenite
Uneori roţile pot fi dificil de demontat de pe vehicul, datorită mizeriei sau înţepenirii, care apare între orificiul central al roţii şi butucul sau discul de frână. Dacă demontarea unei roţi este dificilă, se parcurg următoarele etape:
se strâng toate şuruburile/piuliţele roţii înţepenite, iar apoi se slăbeşte fiecare şurub/piuliţă câte două ture;
se coboară vehiculul pe suprafaţa de aşezare;
se balansează vehiculul lateral, cât de tare posibil, folosind greutatea uneia sau mai multor persoane. Se mişcă vehiculul,în faţă şi în spate, permiţându-i să se deplaseze circa 1m, în ambele direcţii.Se apasă de câteva ori, rapid şi tare pedala de frână, pentru a slăbii roata;
se aduce pe poziţia iniţială şi se ridică vehiculul;
se demontează şuruburile/piuliţele roţii şi roata.
După demontarea roţii, se îndepărtează orice depunere, datorată coroziunii de pe suprafaţa de montare a roţii, şi de pe suprafaţa de montare a tamburului sau discului, prin frecare cu o perie de sârma într-un loc special amenajat.
Pneul se curătă înainte de montare de toate elementele străine ce au fost reţinute deprofil (pietre, cioburi, cuie, etc).

Notă: Nu se vor demonta prezoanele sau piuliţeale roţilor cu temperatură ridicată, deoarece operaţia poate conduce la ruperea acestora. Introducerea de soluţie de deblocare nu s-a dovedit eficientă pentru demontarea roţilor înţepenite; totuşi, dacă este utilizată, soluţia trebuie folosită în mod economic, numai în zona orificiului central al roţii. Nu se permite ca soluţia să ajungă la suprafeţele verticale, dintre roată şi tambur (sau disc), fiindcă soluţia de deblocare, în această zonă, poate cauza o slăbire a strângerii roţii în timpul funcţionării. Nu se recomandă forţarea excesivă, prin lovirea jenţii sau pneului cu ciocanul, deoarece se pot produce avarii. Se acceptă doar o lovire uşoară a peretelui lateral, al pneului, cu mâna sau cu un ciocan de cauciuc. Nu se va utiliza niciodată căldura pentru a slăbi o roată deoarece aplicarea căldurii poate duce la scurtarea vieţii roţii,şuruburilor şi/sau rulmenţilor roţii.

Montarea roţii şi coborârea vehiculului
După reparaţiile efectuate, roata se montează pe vehicul şi se apropie şuruburile/piuliţele de roată la limita de strângere.
Se coboară vehiculul pe suprafaţa de aşezare, se strâng şuruburule/piuliţele roţii în ordine şi la cuplul specificat conform tabelului,pentru a evita îndoirea jenţii, tamburului sau discului de frână.

ŞURUB--------------- CUPLU
Diametru x pas(mm)--- (daNm)
M8x 1,25-------------- 1,2– 2,3
M10x 1,25------------- 2,8– 4,7
M10 x 1,5------------- 2,8– 4,6
M12 x 1,25------------ 6,2– 9,3
M12 x 1,75------------ 5,8– 8,6
M14 x 1,5------------- 9,5– 14,2
M14 x 2--------------- 9– 13,4
M16 x 1,5-- ---------- 13,8– 20,8
M16 x 2-------------- 13,2– 19,8
M18 x 1,5------------ 19,9– 29,9
M20 x 1.5------------ 27,5– 41,3
M22 x 1,5-- --------- 37– 55,5
M24 x 2-------------- 43,9– 72,5
Valorile acestor cupluri trebuie respectate, numai atunci când, un anume cuplu de strângere,nu este specificat. Operaţia se efectuează numai cu cheie dinamometrică,calibrată.

Notă: Se interzice rămânerea de persoane în interiorul vehiculului sau sprijinirea persoanelor de vehiculul ridicat. Eventualele deşeuri,căzute din profilul roţilor, se adună şi se depozitează în containerul pentru deşeuri municipale amestecate. Dacă apar scurgeri de ulei, se adună cu materiale absorbante şi se depozitează în containerul pentru deşeuri inflamabile. Dacă este necesară înlocuirea şuruburilor, piuliţelor, cele uzate se depozitează în containerul pentru deşeuri metalice feroase. Nici o persoană neautorizată nu are dreptul de acces în zona de lucru sau în preajma echipamentelor sau materialelor de lucru. Spaţiul de lucru va fi întotdeauna eliberat de obiecte care nu fac uzul operaţiunilor.



Adrian
Admin
Admin

Localizare : Chisinau
Mesaje : 247
Data de inscriere : 08/02/2010

Vezi profilul utilizatorului http://francemobile.usersboard.net

Sus In jos

Vezi subiectul anterior Vezi subiectul urmator Sus


 
Permisiunile acestui forum:
Nu puteti raspunde la subiectele acestui forum