porneste greu motorul!

Vezi subiectul anterior Vezi subiectul urmator In jos

porneste greu motorul!

Mesaj  citro-fan la data de Mar Feb 09, 2010 12:25 pm

conduc un citroen xsara 2.0hdi din 2003,e prima masina cu un motor disel si prima iarna,stiu ca motoarele disel pornesc mai greu in perioada rece a anului dar cred-ca la mine exista o problema caci porneste din a 5-6 oara!ce poate fii? unde caut?

citro-fan

Localizare : CHISINAU, MD
Mesaje : 144
Data de inscriere : 09/02/2010
Varsta : 34

Vezi profilul utilizatorului

Sus In jos

Re: porneste greu motorul!

Mesaj  Adrian la data de Mar Feb 09, 2010 2:17 pm

citro-fan a scris:conduc un citroen xsara 2.0hdi din 2003,e prima masina cu un motor disel si prima iarna,stiu ca motoarele disel pornesc mai greu in perioada rece a anului dar cred-ca la mine exista o problema caci porneste din a 5-6 oara!ce poate fii? unde caut?
Cum conducem daca motorul e diesel?

Exista discutii numeroase pe aceasta tema, a modului de exploatare a motorului diesel in traficul real, cu adevaruri si bineinteles cu folclor, asa ca o sa incercam sa reglementam putin aceste idei, pentru ca oricine foloseste un automobil cu motor diesel sa o faca asa cum trebuie. Si probabil o sa scapam de multe aberatii care se aud, cum ca motorul diesel, mai ales cel cu turbo, ar fi mai putin fiabil, ca turatiile ridicate dauneaza, ca iarna nu porneste si asa mai departe...

Vom aseza motorul diesel la locul lui firesc, in galeria marilor realizari ale tehnicii moderne si vom explica avantajele si dezavantajele sale, precum si felul in care trebuie tratat pe perioada vietii sale, pentru a oferi randament si satisfactii maxime utilizatorului.

Diferentele esentiale in exploatarea unui motor diesel fata de un propulsor similar, dar alimentat cu benzina, apar din constructia si principiile de functionare diferite. Dieselul porneste doar prin comprimarea combustibilului in camera de ardere, motorul pe benzina este pornit prin scanteile provenite de la bujii.

Dieselul, pentru a obtine performante similare cu propulsorul pe benzina, are nevoie de supraalimentare, ca atare constructia sa este ceva mai complicata, de unde si legendele care apar, ca atunci cand dieselul cade, costurile de reparatie sunt mari.

In general, un motor diesel modern common-rail are printre principalele componente o pompa de injectie de inalta presiune, injectoare, bujii incandescente, un intercooler si o turbina, precum si diversi senzori, ingenios "aranjati" in jurul blocului motor. Fara indoiala, majoritatea sunt piese de inalta tehnicitate, asadar sunt scumpe... Pompa de injectie apare si la motorul pe benzina, dupa cum unele propulsoare cu aprindere prin scanteie pot fi si supraalimentate cu turbo. Asemanarile se opresc insa aici...

Ce inseamna o exploatare rationala a motorului diesel? Foarte succint insemna o pornire si o folosire normala, o intretinere regulata si conforma cu manualul de service, precum si o oprire corecta. Respectarea unor reguli simple de utilizare a unui motor diesel, in functie de anotimpurile anului, duce la o viata lunga si lipsita de griji a acestuia si implicit a proprietarului masinii respective.

Pornirea
Pe timp de vara, pornirea unui motor diesel se face astfel: cu pedala de ambreiaj apasata, se pune contactul, se asteapta stingerea martorilor luminosi din bord, se actioneaza cheia pentru pornirea motorului. Se asteapta cateva secunde pentru stingerea martorului de presiune a uleiului, dupa care se poate demara automobilul. Orice alte artificii facute la pornire sunt inutile si incorecte.

Iarna, trebuie indeplinite minime conditii pentru o pornire usoara si fara probleme a motorului diesel: bateria in stare buna, bujiile incandescente functionale si obligatoriu motorina de iarna in rezervor. Daca aceste conditii sunt indeplinite, pornirea se face astfel: cu pedala de ambreiaj apasata, se pune contactul, se asteapta stingerea martorilor luminosi si a martorului de functionare a bujiilor incandescente (poate dura mai mult, in functie de temperatura de afara), se inchid toti consumatorii inutili (radio, lumini, etc), se actioneaza cheia de contact. Motorul trebuie sa porneasca fara probleme din prima incercare.

Dupa pornire, se asteapta cateva secunde, pana la o jumatate de minut, dupa care se va pleca cu automobilul, mentinand o turatie in jurul a 2200 rpm (depinde si de motor), pana la incalzirea completa a motorului, dupa care se poate folosi regimul de turatie normal, indicat in manualul de utilizare. Orice fortare a motorului rece, prin turarea excesiva si inutila in gol, functionarea indelungata la ralenti si folosirea turatiilor ridicate in mersul normal, inainte de incalzirea completa, sunt elemente foarte daunatoare sanatatii motorului.

Important: bujiile incandescente sunt actionate automat, in functie de temperatura ambianta! Uzual, temperatura prag de functionare a acestora este de 15 grade Celsius. Peste aceasta temperatura bujiile nu se incalzesc, asadar neaprinderea martorului nu inseamna ca sunt defecte, ci ca nu este nevoie de ele pentru ca motorul sa porneasca. Bujiile defecte se inlocuiesc doar cu bujii de acelasi tip si marca; in cazul in care nu se gasesc ca cele existente pe motor, se va cumpara un set nou, cu caracteristici similare si se vor inlocui obligatoriu toate. Daca temperatura este cu multe grade sub 0, timpul cat sta aprins martorul este mai mare.

Exploatarea
Exista ideea ca dieselul este normal sa mearga la turatii reduse, de aceea multi folosesc schimbari frecvente ale vitezelor, mentinand turatia in jurul a 2000 rpm sau chiar mai jos, in speranta unui consum redus si a unei fiabilitati crescute a motorului. Gresit! Un diesel modern poate avea regimul de mers continuu uzual la circa 4000 rpm, unele motoare mergand pana la 5200 rpm; a tine un astfel de motor la doar 2000 rpm nu are cum sa fie o idee buna.

Asadar, in exploatarea motorului diesel trebuie sa se tina cont de doua aspecte importante: turatia de cuplu maxim, unde raspunsul motorului la solicitari este foarte prompt si turatia la care turbina supraalimenteaza motorul efectiv, moment in care turbina este supusa unor solicitari fizice importante la nivelul pieselor rotative. Mai precis, turbina functioneaza tot timpul cat motorul este pornit, insa eficacitatea ei se simte pe o plaja de turatie (zona de lucru).

Nu dorim sa intram in explicatii tehnice, ci ne vom rezuma la a explica modul cum trebuie utilizat motorul corect. Totusi, trebuie mentionat un fenomen daunator ce apare datorita turbinei, cunoscut intre specialisti sub denumirea de "surge". "Surge" este situatia in care turbina livreaza mai mult aer decat poate motorul sa inghita in acel moment, ceea ce cauzeaza un surplus de aer in admisie. Urmarea imediata: valuri de presiune inapoi in turbo, favorizand aparitia fenomenului de "forfecare" a axului sau paletelor turbinei, deci distrugere iminenta.

Presupunand ca motorul este deja la temperatura sa normala de regim, mai exista o restrictie ce se aplica in utilizare: pana cand turbina intra in zona sa de lucru, adica undeva peste 1800 rpm, nu se va accelera cu pedala la fund. Practic, se pleaca cu treapta I pana la circa 2200 rpm, se schimba treapta a doua, se accelereaza uniform, fara a depasi jumatate din cursa pedalei de acceleratie, pana la atingerea turatiei lucru a turbinei, dupa care se poate folosi pedala de acceleratie fara restrictii. Astfel se evita pe cat posibil aparitia fenomenului periculos denumit "surge"...

Mai pe romaneste, atata timp cat motorul este in ture peste 2000 rpm, se poate accelera fara grija; pana la atingerea a 2000 rpm, in orice treapta de viteza, se recomanda insa o accelerare progresiva. Atata timp cat turometrul indica o turatie intre 2000-3800 rpm, cu variatii in functie de specificul fiecarui motor (la 1,7l CDTI Opel cu turatia maxima de 5200 rpm folosesc uzual schimbari ale treptelor la peste 4000 rpm si turatii de mers continuu de 3500-4000 in orice treapta - evit in treapta I).

Oprirea motorului
Se pare ca o cauza importanta a cedarii turbinelor la motoarele diesel este si oprirea incorecta a acestora, in ciuda specificarii metodei de oprire in toate cartile tehnice ale automobilelor diesel. Asadar, dupa rulajul indelungat in regim de autostrada, la turatii ridicate, sau urban cu semafoare frecvente, odata ajunsi la destinatie nu orpiti motorul imediat! Racirea brusca a turbinei poate afecta buna functionare a acesteia, cu efecte din cele mai neplacute la nivelul lagarelor, adica scoaterea din uz a turbinei.

Corect si recomandat este ca la sosirea la destinatie sa lasam motorul sa "rasufle" putin, ca turbina sa se raceasca. E suficient un minut la ralenti pentru a prelungi viata turbinei: pana stingeti radioul si va adunati ce aveti de luat din masina, lasati motorul sa mearga, o sa va bucurati de el mai mult...

Intretinere
Dincolo de faptul ca trebuie urmate indicatiile din cartea de service, cu privire la intervalul reviziilor, se recomanda un ulei bun si consumabile de calitate. Important pentru sanatatea motorului si in special a turbinei este filtrul de aer: daca turbina prinde numai putin praf e suficient pentru a se distruge rapid. Utilizati doar consumabilele recomandate de constructor, un ulei neconform sau un filtru de aer prost pot distruge turbina si uzeaza motorul, un filtru de motorina de calitate indoielnica poate duce la distrugerea pompei de injectie, cu costuri de reparatie foarte mari. bounce bounce bounce

Adrian
Admin
Admin

Localizare : Chisinau
Mesaje : 247
Data de inscriere : 08/02/2010

Vezi profilul utilizatorului http://francemobile.usersboard.net

Sus In jos

Re: porneste greu motorul!

Mesaj  citro-fan la data de Mar Feb 09, 2010 2:21 pm

Bv! Foarte bune sfaturile! Dak se indeplinesc aceste conditii minime si se mai adauga si ceva aditivi in motorina(ca cea de la noi lasa mult de dorit) un diesel devine un motor pe viata! Principala greseala a conducatorilor e subturarea... La o skoda diesel, din cate stiu si eu, atunci cand se schimba viteza, turatia trebuie sa ramana in jur de 1700-1800 rpm...

citro-fan

Localizare : CHISINAU, MD
Mesaje : 144
Data de inscriere : 09/02/2010
Varsta : 34

Vezi profilul utilizatorului

Sus In jos

Re: porneste greu motorul!

Mesaj  tysar la data de Mar Feb 09, 2010 10:55 pm

Foarte complet raspuns...bravo admin..., eu ashi mai recomanda pentru citro-fun sa viziteze măcar odata pe an service-ul Citroen din str.Petricani,17 o diagnosticare electronică a masinii ar putea scoate la iveala problema,,,daca acesta este de ordin electronic,,,. Nu doresc sa fac publicitate pe forum...dar...eu ma deservesc anume acolo de 4 ani si parca reusec sa duc la bun sfirsit toate problemele pe care le am cu Citroenul meu... Succese si drum bun...tuturor,,,.

tysar

Localizare : Chisinau
Mesaje : 7
Data de inscriere : 09/02/2010
Varsta : 39

Vezi profilul utilizatorului

Sus In jos

Re: porneste greu motorul!

Mesaj  citro-fan la data de Mier Feb 10, 2010 12:36 pm

tysar a scris:Foarte complet raspuns...bravo admin..., eu ashi mai recomanda pentru citro-fun sa viziteze măcar odata pe an service-ul Citroen din str.Petricani,17 o diagnosticare electronică a masinii ar putea scoate la iveala problema,,,daca acesta este de ordin electronic,,,. Nu doresc sa fac publicitate pe forum...dar...eu ma deservesc anume acolo de 4 ani si parca reusec sa duc la bun sfirsit toate problemele pe care le am cu Citroenul meu... Succese si drum bun...tuturor,,,.
Nu stii daca fac diagnostica cu Lexia? stiu ca Lexia e exact pentru Citroen/Peugeot

citro-fan

Localizare : CHISINAU, MD
Mesaje : 144
Data de inscriere : 09/02/2010
Varsta : 34

Vezi profilul utilizatorului

Sus In jos

Re: porneste greu motorul!

Mesaj  citro-fan la data de Mier Feb 10, 2010 12:37 pm

citro-fan a scris:
tysar a scris:Foarte complet raspuns...bravo admin..., eu ashi mai recomanda pentru citro-fun sa viziteze măcar odata pe an service-ul Citroen din str.Petricani,17 o diagnosticare electronică a masinii ar putea scoate la iveala problema,,,daca acesta este de ordin electronic,,,. Nu doresc sa fac publicitate pe forum...dar...eu ma deservesc anume acolo de 4 ani si parca reusec sa duc la bun sfirsit toate problemele pe care le am cu Citroenul meu... Succese si drum bun...tuturor,,,.
Nu stii daca fac diagnostica cu Lexia la Petricani,17? stiu ca Lexia e exact pentru Citroen/Peugeot

citro-fan

Localizare : CHISINAU, MD
Mesaje : 144
Data de inscriere : 09/02/2010
Varsta : 34

Vezi profilul utilizatorului

Sus In jos

Re: porneste greu motorul!

Mesaj  tysar la data de Mier Feb 10, 2010 12:42 pm

Da anume la Petricani,17 si fac diagnosticul cu Lexia 3,,,au deja dupa cite stiu si Lexia 4

tysar

Localizare : Chisinau
Mesaje : 7
Data de inscriere : 09/02/2010
Varsta : 39

Vezi profilul utilizatorului

Sus In jos

Re: porneste greu motorul!

Mesaj  citro-fan la data de Mier Feb 10, 2010 10:57 pm

tysar a scris:Da anume la Petricani,17 si fac diagnosticul cu Lexia 3,,,au deja dupa cite stiu si Lexia 4
fiindca sa amentit de Lexia! cam cit ar face diadnosticul la ei?

citro-fan

Localizare : CHISINAU, MD
Mesaje : 144
Data de inscriere : 09/02/2010
Varsta : 34

Vezi profilul utilizatorului

Sus In jos

Re: porneste greu motorul!

Mesaj  tysar la data de Mier Feb 10, 2010 11:07 pm

cred ca de la 85 la 100 lei...dar nu mai mult...

tysar

Localizare : Chisinau
Mesaje : 7
Data de inscriere : 09/02/2010
Varsta : 39

Vezi profilul utilizatorului

Sus In jos

Re: porneste greu motorul!

Mesaj  vladone-c5 la data de Mar Feb 16, 2010 11:53 am

citro-fan a scris:conduc un citroen xsara 2.0hdi din 2003,e prima masina cu un motor disel si prima iarna,stiu ca motoarele disel pornesc mai greu in perioada rece a anului dar cred-ca la mine exista o problema caci porneste din a 5-6 oara!ce poate fii? unde caut?

Salut!
In primul rand tre de verificat cu testerul daca ajung 12V la fiecare din cele 4 bujii de incalzire (свеча накала), daca cu 12V este regula - atunci verifici tot cu testerul fiecare bujie.

Mai incearca asa un test: dimineata, dupa ce pui keya in contact pozitia 2, se va aprinde un indicator sub forma de spirala a bujiilor de incalzire, care dupa cateva secunde (2 - 10) se stinge, acum nu da start la motor, dar pune keya in pozitia 0 zi dupa aceasta iarasi in pozitia 2, astepti pana se stinge indicatorul si pornesti starterul. Rezultatul poti sa-l comunici aci.
Cati Km are la bord masina?

Success!

vladone-c5

Localizare : Chisinau
Mesaje : 4
Data de inscriere : 16/02/2010
Varsta : 39

Vezi profilul utilizatorului

Sus In jos

Re: porneste greu motorul!

Mesaj  citro-fan la data de Mier Feb 17, 2010 7:41 am

Salut! am incercat si asa cum zici tu(sa dau din keye 2-3 ori) dar la fel porneste greu, am facut un mic test am luat un bec 12V cu doua fire si am verificat cutentul daca vine la bujii! aici e ok
ramine sa du jos cite ceva ce nu-mi permite sa ajung la bujii sa le verific Sad
cred ca miine ma ocup de asta....
cit pe ce sa uit masina are 150mii

citro-fan

Localizare : CHISINAU, MD
Mesaje : 144
Data de inscriere : 09/02/2010
Varsta : 34

Vezi profilul utilizatorului

Sus In jos

Re: porneste greu motorul!

Mesaj  citro-fan la data de Dum Feb 21, 2010 4:08 am

Ieri a fost o zi frumoasa! am verificat cu becul bujiile si erau 2 arse,am fost si am cumparat 2 bujii noi am si inprumutat si ceva instrument si li-am schimbat,mi-a luat absolut 2 ore de lucru,nimic complicat,numai trebuie sa fiim atenti cind le punem sa nu le stringem prea tare ca riscam sa le rupem in chiulasa!
si masina porneste din prima si fara probleme afro

citro-fan

Localizare : CHISINAU, MD
Mesaje : 144
Data de inscriere : 09/02/2010
Varsta : 34

Vezi profilul utilizatorului

Sus In jos

Re: porneste greu motorul!

Mesaj  Continut sponsorizat


Continut sponsorizat


Sus In jos

Vezi subiectul anterior Vezi subiectul urmator Sus


 
Permisiunile acestui forum:
Nu puteti raspunde la subiectele acestui forum